Opas hyvän patjan valintaan

Opas hyvän patjan valintaan

KUUNTELE ITSEÄSI PATJAA VALITESSASI

Patjan valinta on tärkeä asia. Patjasta riippuu paljon siitä, kuinka hyvin ja terveellisesti tulet nukkumaan. Patjan valinta voi kuitenkin tuntua vaikealta, jos et oikein tiedä, miten valinta tulisi tehdä. Siksi esittelemme sinulle menetelmämme siihen, miten patjan valinnassa kannattaa toimia.

Luota omiin tuntemuksiisi

Hyvän patjan etsiminen on aina tutkimusmatka oman kehosi tuntemuksiin. Matkaa ei kannata pelätä, vaikka matkan varrella saatatkin yllättyä tai yllättää itsesi monia kertoja.

Valmistaudu hyvän patjan etsimiseesi päättämällä ensin kantavat periaatteet, joihin itse uskot ja luotat patjanvalinnassasi. Periaatteisiisi voit sitten milloin tahansa palata ja perustaa päätöksiäsi patjaa valitessasi.

Me suosittelemme, että otat patjanvalintasi kantaviksi periaatteiksi seuraavat kaksi periaatetta:

1. Kokeilet patjoja itse, kuuntelet vartaloasi, ja luotat oman vartalosi tuntemuksiin valinnassasi. – Nimittäin vain silloin, kun teet patjanvalintasi itse omaan kokeilemiseesi ja käyttötuntemuksiisi pohjautuen, valintasi on tukevalla pohjalla. – Muuten ostat patjan enemmän tai vähemmän riskillä, esimerkiksi muiden ihmisten mielipiteiden perusteella.

2. Jos patja tukee vartaloasi paremmin, se on parempi! – Patjan tärkein tehtävä on tukea vartaloasi nukkumisesi aikana, ja patjan antaman tuen tulee olla sellainen, että nukut mahdollisimman terveellisesti ja hyvin. Sen takia patja kannattaa valita sen antaman tuen perusteella. – Jos valitset patjasi muilla kriteereillä (esimerkiksi ulkonäkökriteereillä), riskeeraat tärkeimmän eli nukkumisesi terveellisyyden.

Millainen on hyvä tuki patjassa – ja miten tukea arvioidaan

Meillä Levosilla ajatellaan, että patjan vartalollesi antama tuki ei ole pelkkää fysikaalista tukivoimaa, vaan se on yhdistelmä monista erilaisista tekijöistä, kuten tuen määrästä, tuen suunnasta, tuen jäykkyydestä, tuen sijainnista (tuen tulee asettaa vartalosi nukkumiselle otolliseen asentoon, lähelle vartalosi neutraaliasentoa), tuen muotoutuvuudesta, tuen kyvystä siirtyä eri kohtaan vartaloa, tuen tuulettuvuudesta, tuen hiostavuudesta, tuen lämmönsäätelyominaisuuksista, tuen miellyttävyydestä, tuen hot-spottien (eli kohtien, joissa tuki tuntuu liian kovalta esimerkiksi lantioluun yläkaaren kohdalla) esiintyvyydestä ym. eri kohdissa vartaloa.

Koska patjan antama tuki on monimutkainen asia, ei sen arviointikaan ole aivan yksinkertaista. Lisäksi arviointia vaikeuttaa vielä se, että tyypillisessä sängyn kokeilutilanteessa ainoa käytössäsi oleva "mittauslaitteistosi" on oma vartalosi, ja vartalosi viestittää samanaikaisesti tietoa monista patjan antaman tuen laatutekijöistä.

Niinpä sinua hyödyttää käyttää jotakin metodiikkaa saadaksesi ensinnäkin vartalosi tuntemaan oleelliset asiat riittävän hyvin ja toisekseen eroteltua vartalosi viestitulvasta oleelliset asiat riittävällä tarkkuudella.

Levosin patjanarviointimenetelmä

Seuraavassa esittelemme menetelmän, joka on omassa käytössämme osoittautunut toimivimmaksi patjan antaman tuen arvioinnissa:

1. Testaa patjaa rennoissa kovia kohtia sisältämättömissä ja mielellään ohuissa vaatteissa, jotta tunnet patjan mahdollisimman vastaavalla tavalla kuin tunnet sen nukkuessasikin.

2. Asetu patjalle makaamaan yhdessä niistä nukkuma-asennoistasi, joissa normaalisti nukut, ja toista sama arviointi erikseen myös ollessasi kaikissa muissakin nukkuma-asennoissasi. Sisällytä testaamiseesi myös kyljellään ja selällään nukkumisen asennot, vaikket jommassa kummassa normaalisti nukkuisikaan, sillä ne ovat yleisesti tervellisimpinä pidetyt nukkuma-asennot, ja saatat uudella patjallasi alkaa nukkua niissä asennoissa. Ota kokeiluusi mukaan myös kaikki ne nukkumisen lisätuet, joita tulet nukkuessasi käyttämään, esimerkiksi tukityynyt – ja myös mahdolliset muut nukkumiseesi vaikuttavat lisävälineet – jotta kokeilutilanne vastaa mahdollisimman hyvin todellista nukkumistilannetta.

3. Koska unen aikana on tarkoitus rentoutua, rentouta itsesi mahdollisimman hyvin. Vedä syvään henkeä ja puhalla sitten ilma keuhkoistasi ulos hitaasti, tasaisen rauhallisesti. Anna kehosi rentoutua lisää jokaisella uloshengitykselläsi. Toista hengitys muutaman kerran. Anna vartalosi painua mahdollisimman rentona patjaan juuri niin paljon kuin se on siihen painuakseen. Havainnoi, asettuuko vartalosi väärään asentoon ja onko tuessa heikkoja kohtia. Patjan tulisi asettaa sinut lähelle vartalosi neutraaliasentoa eli asentoa, johon vartalosi luonnostaan rentoutuessaan asettuisi niin, ettei vartaloon jää venytyksessä olevia kohtia, joissa verenkierto voisi häiriintyä, ja selkärankasi on mahdollisimman luonnollisessa ja kuitenkin ryhdikkäässä asennossa. Vartalosi tulisi saada tukea riittävästi joka kohdassa. Koettele etenkin selkärangan alueen tukea vaikkapa "rynkäyttämällä" vartaloasi ja painelemalla patjaa esimerkiksi kyynärpäälläsi. Jos patjassa on kohtia, jotka selkärangan alueella antavat helposti periksi tai joustavat paljon kyynärpään alla, se useimmiten on merkki siitä, että siinä kohdassa patjaa on ajan myötä helposti kuoleentuvaa joustavuutta (kuten pitkiä jousia tai paksu kerros pehmeää vaahtomuovia), mikä lisää riskiä siihen, ettei patja kestä aikaa ja sillä ei vuoden–kahden päästä enää olekaan hyvä nukkua. Mieti, miltä tuki tuntuu missäkin kohdassa vartaloasi, ja mukautuuko tuki miellyttävästi kaikkialla vartalosi muotojen mukaiseksi? Käy tällä tavalla arvioiden mielessäsi läpi kaikki vartalosi kohdat. Muista tarkkailla myös sivuttaissuuntaista tukea (joka estää sinua keikahtamasta sivulle).

3.1. Jos makaat kyljelläsi, kokeile heijata lantiotasi eteen ja taakse. Kun makuuasentosi on hyvä ja lantiosi saa hyvän tuen (eli lantiosi on sopivan korkealla ja lantioosi kohdistuvan tuen määrä riittää, ja saat myös riittävän sivuttaissuuntaisen tuen patjaa vasten olevan jalkasi reidelle ja vatsasi kohdalle – eli lantiosi ylä- ja alapuolelle), lantion heijaaminen eteen ja taakse onnistuu helposti ja luonnollisesti. Se on hyvä merkki. Varoituksen sana: Lantion heijaaminen onnistuu helposti myös silloin, kun lantiosi on liian korkealla, mutta silloin tunne on erilainen, ja heijaaminen onnistuu hieman liiankin helposti, ja heijaaminen meinaa karata liian eteen tai liian taakse. – Kokemuksen myötä opit kyllä erottamaan, milloin lantiosi korkeus on hyvä.

3.2. Jos makaat kyljelläsi, tarkkaile olkapääsi uppoamista patjaan. Liian vähäinen olkapään uppoamainen patjaan on yksi tyypillisimmistä patjojen vioista ja merkittävä fysikaalisten ongelmien aiheuttaja. Jos olkapääsi ei pääse uppoamaan patjaan tarpeeksi, vartalosi jää vinoon asentoon (ylävartalosi kohdalta liian ylös), jota vartalosi täytyy korjata – tyypillisimmin vetämällä sänkyä vasten olevaa olkapäätä sivulle ja taivuttamalla selkärankaa ylimääräiselle mutkalle sekä selkärangan keskialueelta että niskasta. Toki myös olkapään liika uppoaminen patjaan on ongelmallista. On kuitenkin hyvin harvinaista kohdata sensuuntainen ongelma nykypatjoissa.

3.3. Jos makaat kyljelläsi, tarkkaile vatsasi kohdan tukea, eli tukea, jonka alimpien kylkiluidesi ja lantioluusi ylimmän kohdan välinen luuton kohta kyljessäsi saa. Tuki tälle vartalosi kohdalle on tärkeä, koska siinä selkärankasi tuenta alhaalla päin on kaikkein riippuvaisin patjalta ja tukityynyiltä saatavasta kehon ulkopuolisesta tuesta. Muissa kohdissa selkärankaasi (niskaasi lukuunottamatta) jotkin kehosi luut ovat lähellä antamassa tukea selälkärangallesi. Vatsan ja ristiselän alue on kuitenkin poikkeus – joka myös usein joustaa ja johon siksi aiheutuu ongelmia silloinkin, kun vartalon tuennassa on ongelmia muilla alueilla selkärankaa. – Peukalosääntönä voi pitää, että patjassa tulisi olla siinä kohdassa vartaloa pieni kuhmu tai poikittaissuuntainen harjanne antamassa erityistukea tuolle ristiselkäsi haastavalle alueelle.

3.4. Jos makaat selälläsi, tunnustele erityisesti ristiselkäsi tukea. Jollei ristiselkäsi saa riittävää tukea, siitä seuraa varmasti ongelmia nukkumisesi laatuun, sillä ristiselkä on vartalosi haastavin ja tärkein tuettava kohta nukkuessasi. Hyvä tuki ristiselälle on sellainen, että reutouttaessasi selkäsi lihakset täysin, tuki ei päästä ristiselkääsi tippumaan alaspäin tai kaareutumaan, vaan ristiselkäsi pysyy hyvässä asennossa ja tuntee silloinkin saavansa luonnollisen ja luotettavan, rentouttavan tuen – eikä pyri selän lihastesi työllä itse tukemaan itseään sisäisesti.

4. Samassa nukkuma-asennossasi maaten lisää kokeiluusi dynaaminen liike. Ala "jammailla" itsellesi sopivalla tavalla paikallasi patjalla niin, että liikutat vartaloasi rytmisesti, jopa voimallisesti. Kuulostele tuntemuksiasi siitä, miten patja vastaa liikkeisiisi. Alkaako jokin kohta patjassa painua huonolla tavalla? Tuntuuko patja jostakin kohdasta epämiellyttävältä? Entä, kun "jammailusi" jälkeen rentoutat koko vartalosi? Lysähdätkö silloin huonoon asentoon patjalla? Käy taas arvioiden mielessäsi läpi kaikki vartalosi kohdat. - Jos tällaista normaalia dynaamista liikettä kokeillessasi joku, esimerkiksi myyjä, huolestuu siitä, mitä kokeilusi aiheuttaa kokeiltavalle patjalle, voit pitää sitä merkkinä siitä, ettei kokeiltava patja ehkä ole kovin kestävä käytössä.

5. Kun olet nyt ollut nukkuma-asennossasi jo jonkin aikaa, arvioi patjan hiostavuutta ja lämmönsäätelyominaisuuksia. Tuntuvatko patjan lämmönsäätelyominaisuudet riittävän hyviltä, vai alkaako patja ehkä hiostaa liikaa?

6. Rentouta itsesi vielä kerran kokonaan ja vapauta myös ajatuksesi kellumaan vapaasti. Kuulostele, nouseeko mielesi pinnalle jotakin, mikä voisi kertoa alitajuntasi havainneen jonkin ongelman, jota tietoinen mielesi ei ole vielä havainnut.

7. Yritä lopuksi nähdä tulevaan. – Tuntuisiko patja, jolla makaat, hyvältä maata vielä kahdeksan tunnin kuluttuakin?

8. Haluat varmasti tehdä sängyssäsi muutakin kuin vain nukkua, joten kokeile nukkuma-asentojen kokeilemisen jälkeen, miten muiden asioiden tekeminen testattavalla patjalla onnistuu. Kannattaa kokeilla ainakin lukemista istuvassa asennossa selkä tuettuna sängynpäätyä vasten asetettuihin tukityynyihin sekä konttaamista patjan päällä polvillaan. Jos mahdollista, on hyvä myös ottaa oma kulta mukaan makaamaan patjalla kanssasi ja kuulostella, kuinka hyvältä patjalla tuntuu maata yhdessä.

Parasta toki olisi, jos pystyisit kokeilemaan patjaa kestoltaan todellisessa käyttötilanteessa eli koko yön yli, tai muuten noin 8 h ajan, sillä monet – etenkin patjan nukkumisergonomiaan liittyvät – ongelmat alkavat kunnolla tuntua vasta monen tunnin patjankäytön jälkeen, kun lihaksesi väsyvät tukemaan vartaloasi sisältä päin.

Edellä kuvatulla menetelmällä pystyt joka tapauksessa kokeilemaan patjaa monipuolisesti myös vain muutaman minuutin kestävässä patjan testaamisessa esimerkiksi sänkykaupassa vieraillessasi.

Onnea hyvän patjan etsintään!

Toivottavasti menetelmästämme ja neuvoistamme on sinulle hyötyä!

Lue lisää:

Millainen on hyvä ryhti?

Olkapäät takana, pää pystyssä, vatsa tiukkana, selkä suorana? Tarkoittaako hyvä ryhti näitä asioita?

Lue lisää >>

Mitä ergonomia on?

Ergonomiahan tarkoittaa sitä, että sängyt, kengänpohjat, käyttöesineiden kahvat ym. muotoillaan ihmisen kehon mukaisesti – eli ergonomisiksi. – Eli ergonomia on siis… – ”kehonmukaistamista”? – Vai onko sittenkään?

Lue lisää >>

Rakeet patjan täytteenä

Suurin uudistus, jonka Levos toi nukkumiseen, on rakeiden käyttäminen ergonomisten patjojen ja tukityynyjen täytteenä. Mikä rakeiden käyttämisessä on niin hyvää, että rakeita käyttämällä nukkumisen ergonomia saadaan nostettua uudelle tasolle?

Lue lisää >>
Vieritä ylös