10 faktaa selkäkivuista

10 faktaa selkäkivuista

SELKÄKIVUT OVAT ERITTÄIN YLEISIÄ, MUTTA ONNEKSI YLEENSÄ MYÖS HYVÄN PARANEMISTAIPUMUKSEN OMAAVIA

Selkäkipuun liittyy monia sitkeitä uskomuksia, joista osa saattaa olla jopa jossain määrin haitallisia esimerkiksi paranemisennusteen suhteen.

Peter O'Sullivan on australialainen fysioterapian professori, joka on tunnettu erityisesti selkäkipuun liittyvästä tutkimustyöstään.

Vuonna 2019 julkaistussa artikkelissa (löydettävissä täältä: https://bjsm.bmj.com/content/early/2019/12/31/bjsports-2019-101611) O'Sullivan ryhmineen käsittelee selkäkipuun liittyviä uskomuksia sekä antaa nykytutkimukseen perustuvaa tietoa selkäkivusta.

Alla on 10 tutkimukseen perustuvaa faktaa selkäkivusta, jotka jokaisen tulisi tietää:

  1. Pitkään kestänyt selkäkipu voi huolestuttaa voimakkaastikin, mutta vain harvoin kyse on mistään vakavasta.
  1. Selkäkipu ei johdu ikääntymisestä. Vaikka laajasti näin uskotaan, tutkimustieto ei tue tätä ja näyttöön perustuva hoito voi auttaa kaiken ikäisiä.
  1. Pitkään jatkunut selkäkipu on harvoin yhteydessä vakavaan kudosvaurioon.
  1. Kuvantamistutkimuksilla löydetään vain harvoin syy selkäkivuille. Kuvantamislausunnoissa käytetään paljon ikävän kuuloisia käsitteitä, kuten välilevyn pullistuma, kuluma tai nivelrikko. Nämä löydökset ovat kuitenkin hyvin tavallisia myös kivuttomilla, eivätkä ennusta kivun tai toimintakyvyn haittaa. Myös oireettomilta löydetään kuvantamisella pullistumia, kulumaa yms.
  1. Kipu liikkuessa ei automaattisesti tarkoita sitä, että vaurioitat itseäsi, vaan yleensä sitä että selkäranka ja selän lihakset ovat herkistyneet kosketukselle ja liikkeelle. Harjoittelu ja liikunta ovat usein parhaimpia keinoja hoitaa selkäkipuja.
  1. Selkäkipu ei johdu huonosta ryhdistä. Vaihtelevat asennot ovat turvallisia selälle, ja vaihtelu on tärkeää, sillä mikään asento ei ole keholle hyväksi liian pitkään jatkuessaan.
  1. Selkäkipu ei johdu heikoista syvistä vatsalihaksista. Päinvastoin moni selkäkipuinen jännittää lihaksia jatkuvasti ja tämä voi pitkittää oireilua. Lihasvoima on tärkeää, mutta myös selän ja vatsan lihasten rentouttamisen opettelu voi olla hyödyllistä.
  1. Selkä ei kulu arjen kuormituksesta tai kumartelusta. Aloittamalla vähitellen ja harjoitellen nousujohteisesti ja säännöllisesti voi selän kaikki liikesuuntia vahvistaa.
  1. Kivun pahenemisvaiheet eivät tarkoita automaattisesti uutta vauriota. Kipua provosoi esim. stressi, huono uni, jännitys, huolet, inaktiivisuus tai fyysinen tekeminen mihin keho ei ole tottunut. Oireiden ns. aaltoilu on normaalia, myös oireiden kovemmassa vaiheessa pyri pysymään rauhallisena, rentona ja liikkeessä.
  1. Injektiot, leikkaukset ja vahvat lääkkeet eivät välttämättä ole kovin tehokkaita hoitomuotoja pitkällä tähtäimellä. Tärkeintä on löytää sinulle sopivia keinoja kivun hallintaan.

Lue lisää:

Millainen on hyvä ryhti?

Olkapäät takana, pää pystyssä, vatsa tiukkana, selkä suorana? Tarkoittaako hyvä ryhti näitä asioita?

Lue lisää >>

Mitä ergonomia on?

Ergonomiahan tarkoittaa sitä, että sängyt, kengänpohjat, käyttöesineiden kahvat ym. muotoillaan ihmisen kehon mukaisesti – eli ergonomisiksi. – Eli ergonomia on siis… – ”kehonmukaistamista”? – Vai onko sittenkään?

Lue lisää >>

Selän jumppaaminen heti aamulla – hyödyt ja haitat

Selän jumppaaminen ja voimakkaat venyttelyt saattavat myös ylläpitää selän oireilua.

Lue lisää >>
Vieritä ylös